Using podcasts to document a project that blends print, artefacts, and technology. That is: Maria Cristina Marras (podcaster) creates a podcast for the artistic residency of Cristina Marras (Director of Research at CNR) at Fablab in Assemini (Ca). In creating this podcast, I tried to reflect on the form, the overlapping of languages, styles, expectations, materials and approaches to research and the work of art, with all the uncertainties and experiments that occurred in real life.
This podcast is the result of the material collected by Cristina Marras (my namesake, my friend and Director of Research at CNR) during her artistic residency "Andata e Ritorno (a/r): dalle parole alla materia [Return: from words to substance]", (selected in the ManiLab Artistic Residences competition 4.0 2019), an artistic design laboratory between innovation and ancient knowledge, which took place at the Fablab Cagliari in Assemini (18 September - 3 October 2019).
I quote from the article published in the volume Migrations of Technologies [the entire article in the link below]
"The design idea was born around an experiment: starting from the modelling of a text, specifically the 1549 Sardiniae brevis historia et descriptio by Sigismondo Arquer (published in 1550), to obtain an artefact that integrated artisan techniques with 3d technology (modelling and printing) [...] The call asked for new projects and the experimentation of innovative creative processes through the use of both digital manufacturing machines and traditional tools. "
In the image, the three artefacts of the A / R project.
Cristina Marras (podcaster) crea un podcast per la residenza artistica di Cristina Marras (direttrice della ricerca al Consiglio Nazionale delle Ricerche) al FabLab e questo è il risultato.
Il materiale è stato raccolto durante la residenza artistica Andata e Ritorno (a/r): dalle parole alla materia, (selezionato al concorso Residenze Artistiche ManiLab 4.0 2019), un laboratorio di progettazione artistica tra innovazione e antichi saperi, che si è svolto presso il Fablab Cagliari di Assemini (18 settembre - 3 ottobre 2019).
La mia domanda di partenza è stata: come può il podcast documentare un progetto che fonde carta stampata, manufatti e tecnologia, diventando esso stesso ulteriore livello di stratificazione di tecnologia? Ho cercato di riflettere nella forma, la sovrapposizione di linguaggi, stili, aspettative, materiali e approcci alla ricerca e all'opera d'arte, con tutte le incertezze e le sperimentazioni verificatesi nella vita reale.
Cito dall'articolo della mia omonima Cristina Marras, pubblicato nel volume Migrazioni di Tecnologie
"L’idea progettuale è nata intorno a un esperimento: partire dalla modellizzazione di un testo, nello specifico il Sardiniae brevis historia et descriptio di Sigismondo Arquer del 1549 (pubblicato nel 1550), per giungere a realizzare un manufatto che integrasse le tecniche artigianali con la tecnologia 3d (modellizzazione e stampa) [...] Il bando chiamava infatti a nuove progettualità e alla sperimentazione di processi ideativi e rea-lizzativi inediti attraverso l’utilizzo sia di macchine di fabbricazione digitale sia di strumenti tradizionali."
Nell'immagine, i tre manufatti del progetto A/R.